The Maison d’education of the Loges located in Saint-Germain-en-Laye is a boarding school for nearly 500 girls. This middle school, unlike any other, aims to educate girls to be at ease with their times and prepared for their future lives in keeping with the moral values of the Legion of Honor. Like the Maison d’éducation of Saint-Denis, its educational plan focuses on two priorities: the transmission of knowledge and the development of personality.

Learning

In a spirit of rigor and benevolence, the Maisons d'éducation's instructional approach encourages personal reflection and autonomy. Intellectual openness is fostered through various cultural outings and extracurricular activities, as well as travel abroad and student exchanges. 

Academics at the Loges includes acquiring the seven pillars of knowledge and competencies defined by the French Ministry of Education: 

  1. Expressing oneself fluently
  2. Knowledge of a modern foreign language
  3. The main elements of mathematics, and an opening to scientific and technological culture
  4. Mastery of the usual techniques of information and communication
  5. Humanistic culture
  6. Discovery of the civic, social and charitable dimensions of life
  7. Autonomy and initiative

Educational plan

In return for the quality of the teaching and the engagement of the educational staff, the Maisons d’education expect a high level of commitment from the students. Parents' adherence to this contract is also a prerequisite for successful schooling. 

Conditions of study 

Classes run from Monday to Friday, with supervised study time every evening. The school has 21 classes, with an average class size of no more than 22 to 25 students, to ensure quality learning. 

To harmonize boarding school life and students' schooling, each class is supervised by a professeur principal (homeroom teacher) and a chargée d’éducation (teaching assistant). They regularly and necessarily consult with each other for the daily monitoring of education and early identification of any difficulties.

500
collégiennes
21
classes
25
élèves maximum par classe
48
professeurs
5
classes de sixième
5
classes de cinquième
5
classes de quatrième
6
classes de troisième

Strong points 

In line with its purpose of educating girls who are self-fulfilled and at ease with their times, the Maison d’education of the Loges offers students the opportunity to develop their skills and talents in the best possible conditions.

Les classes de maîtrise permettent aux élèves de mener en parallèle à leur scolarité, des études musicales de qualité. 

Cette option, avec horaires de cours aménagés, ouvre les jeunes filles à une culture musicale approfondie fondée sur l’apprentissage du chant choral et les amène à vivre une expérience artistique et éducative privilégiée.

Les langues classiques 
Les cours de latin dès la 5ème et de grec dès la 3ème permettent de créer des passerelles entre les disciplines, notamment le français, l’histoire et l’éducation civique. 

L’histoire des arts 
Inscrits dans les programmes, ces cours sont abordés de manière pluridisciplinaire.

L’apprentissage des langues constitue une priorité pour l’établissement. Le choix de la deuxième langue se fait dès la 5ème entre l’espagnol, l’allemand ou le chinois. 
Il existe des sections bilangues anglais /allemand et anglais/espagnol dès la 6ème et une section « anglais européen » à partir de la 4ème. Des échanges scolaires ont lieu en Allemagne et en Angleterre.

La maison d’éducation dispose de : 

  • Deux salles multimédia
  • Deux salles de technologie et d’informatique équipées d’ordinateurs, de tableaux numériques et d’une imprimante 3D 
  • Un laboratoire de langues avec ordinateurs et logiciels spécialisés 
  • Un vidéoprojecteur dans chaque classe

La formation du jugement et l’art de la prise de parole sont privilégiés afin de préparer les collégiennes aux travaux plus abstraits du lycée. 

Outre les soutenances à l’oral en 3ème, le fait de se produire fréquemment en public lors de manifestations commémoratives fait gagner en confiance les élèves souvent très jeunes.

Les élèves apprennent au CDI à rechercher l’information, notamment sur internet. 

De nombreux événements y sont organisés afin de favoriser l’éducation aux médias et la promotion de la lecture : défis lecture, club de lecture scientifique, semaine de la presse et des médias, expositions...

School staff

Academic staff 

The educational support available to the girls is substantial: 

  • Supervised study periods in the evening
  • The support of an educational psychologist for psychological, methodological and educational support
  • The support of a school counselor from the Saint Germain-en-Laye Information and Guidance Center (CIO) for guidance counselling
  • Quarterly staff meetings preceded by a “report” in each class; at this solemn mid-term ceremony, the Head of School presents awards to students who have done well both academically and in terms of behavior. Parents can see the grades awarded in real time via the virtual workplace. 

Supervision of boarding school life 

Three chief education advisors (CPEs) supervise all school activities outside the classroom. 

They are the first points of contact for students and their families on all matters relating to the organization and unfolding of daily life. 

They supervise over 32 staff members: 3 chargées d’éducation (teaching assistants) and 29 assistantes d'éducation maîtresses d’internat (education assistants and housemistresses).